Aktuelt
Koronakrisen – Råd til Melanors medlemmer
Melanors medlemsbedrifter har medarbeidere som, på linje med alle andre, er utsatt for smitte. Vi leverer utstyr til diagnostikk og behandling, som nå er kritisk utstyr for helse-Norge.
Medarbeidere i medlemsbedriftene er i daglig kontakt med leger, sykepleiere og andre medarbeidere på sykehus og andre helseinstitusjoner. Og i sitt arbeid treffer de også pasienter. Det stiller store krav til oss som bransje, som bedrifter og som enkeltmedarbeidere.
Vi har følgende anbefalinger til våre medlemmer
- En ansvarlig person - Bedriften bør utpeke en ansvarlig som har som prioritert oppgave å følge med på hva som til enhver tid er myndighetenes råd. En sikker kilde til informasjon er: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/
- Arbeidsgruppe med daglige møter - Større bedrifter bør vurdere å nedsette en arbeidsgruppe som i denne perioden møtes daglig. Gruppen bør ligge direkte under toppledelsen og ha relativt vide fullmakter.
- Kartlegg eksisterende kriseplaner - Større bedrifter bør kartlegge hva som finnes av kriseplaner og vurdere om de i større eller mindre grad kan brukes.
- Analyser hvem som kan rammes - Det bør snarest utarbeides en analyse av hvordan koronakrisen kan ramme. Det gjelder medarbeidere, samarbeidspartnere, leverandører og deres underleverandører, helsemyndigheter og kundegrupper på alle nivåer
- Rutiner for atferd - Større bedrifter bør etablere rutiner for medarbeidernes atferd i tiden som kommer. Se Folkehelseinstituttets sider: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/
- Klare holdninger - Bedriften bør ha en klar holdning når det gjelder hygieneråd, reiser i Norge, reiser utenfor Norge, møter internt og eksternt, deltagelse i konferanser og seminarer, kontakt med helsepersonell, kontakt med andre kunder og kontakter, når det gjelder besøk hos kunder må medarbeiderne følge den enkelte bedrifts/helseinstitusjons anvisninger, bruk av hjemmekontor, bruk av telefonmøter og bruk av videokonferanser (når det gjelder bruk av videokonferanser, bør det tilrettelegges spesielt, slik at de oppfattes som et velfungerende alternativ).
- Håndtering av smitte, uro og karantene - I tillegg bør det etableres rutiner for håndtering av smitte blant medarbeidere, smitte blant kunder, smitte hos leverandører, smitte i andre relevante grupper, uro blant medarbeidere som har mistanke om at de er smittet, medarbeidere som er i karantene under eller etter reise og oppfølgning av syke og deres nærmeste. På disse områdene kan det ofte være klokt å gå utover rådene fra myndighetene. Melanor har overfor myndighetene etterlyst retningslinjer for hvordan ansatte i medlemsbedriftene skal opptre når de skal på jobb i helseinstitusjonene.
- Rutiner for kommunikasjon - Bedriften bør vurdere egne rutiner for kommunikasjon til samarbeidspartnere på alle nivåer. Det bør også vurderes om rutinene skal synliggjøres på hjemmesiden.
- Internkommunikasjon - Løpende informasjon til, og kommunikasjon med, medarbeiderne er en selvfølge i en situasjon som denne. På samme måte som myndighetene nå gir daglige oppdateringer til befolkningen, bør bedriften ved behov oppdatere medarbeiderne.
- Kontakt gjerne Melanor - Dersom det dukker opp spørsmål som ikke er dekket i dette notatet, ta gjerne kontakt med Melanor på post@melanor.no