
Arntzen de Besche tilbyr
Arntzen de Besche er Melanors samarbeidspartner innen advokattjenester. Arntzen de Besche er et norsk, forretningsjuridisk advokatfirma med kontorer i Oslo, Stavanger og Trondheim med nærmere 170 medarbeidere. Deres team av medarbeidere bistår norske og internasjonale selskaper og organisasjoner med å forenkle og løse 1)juridiske spørsmål, gjennomføre 2)forhandlinger og løse tvister.
Som medlem i Melanor får du 30 min vederlagsfri rådgiving per telefon eller e-post om du har en sak du ønsker juridisk vurdering på. Dersom dere ønsker å gå videre med Arntzen de Besche som juridisk rådgiver, vil vilkårene for det enkelte oppdrag avtales særskilt basert på omfang og kompleksitet.
30 min vederlagsfri rådgivning
Normalt forløp er som følger: Kunden ringer og spør om en problemstilling, Arntzen de Besche stiller noe kontrollspørsmål for å spisse saken og kommer med en vurdering. Vurderingen munner gjerne ut i enten:
1) kundens forståelse er riktig
2) kunden bør gå videre med saken og vi avtaler vilkår for oppfølgning hvis de vil benytte Arntzen de Besche
3) Arntzen de Besche kommer til at det ikke er noen sak og anbefaler å legge vekk saken.
Under finner du tjenestene Arntzen de Beche tilbyr og kontaktpersonene for hvert emne. Kontaktperson for rammeavtalen med Melanor er Espen I. Bakken.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Arntzen de Besche har et av landets største team innenfor offentlige anskaffelser, med solid kompetanse innen alle av anskaffelsesregelverkets aspekter.
OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Arntzen de Besches anskaffelsesadvokater har langvarig erfaring og bransjespesifikk kompetanse innenfor medisin og laboratorieteknisk utstyr, og kan bistå Melanors medlemmer i alle stadier i anskaffelsesprosessen.
Anskaffelsesteamet i Arntzen de Besche har i mange år bistått både oppdragsgivere og leverandører i alle faser av anbudskonkurransen. Våre advokater kjenner derfor det prosessuelle regelverket svært godt, samtidig som vi har stort fokus på og god forståelse for de kommersielle sidene, for på den måten å skape merverdi for våre kunder. I tillegg til anskaffelsesrettslig rådgivning, bistår våre advokater jevnlig i tvistesaker og prosessoppdrag for Klagenemnda for offentlige anskaffelser og norske domstoler. Vår bistand omfatter blant annet:
- Innledende rådgivning i forbindelse med utlysning av anbudskonkurranser
Arntzen de Besche kan blant annet bistå med gjennomgang og vurdering av konkurransegrunnlag, slik som identifisering av uklarheter og behov for avklaringer. Videre bistår vi jevnlig med gjennomgang og vurdering av oppdragsgiveres kontraktsutkast, eksempelvis for identifisering av risikoelementer vi mener kan og bør hensyntas av våre kunder i tilbudet eller forhandles på i forhandlingsmøter. Vi bistår også med eventuelle spørsmål tilknyttet eventuell prekvalifisering, slik som gjennomgang av kvalifikasjonskrav og kvalitetskontroll av våre kunders kvalifikasjonsdokumentasjon og ESPD-skjemaer. - Rådgivning i forbindelse med gjennomføringen av anbudskonkurranser
Arntzen de Besche bistår i løpende spørsmål våre kunder måtte ha underveis i anskaffelsesprosessen, herunder bistand med utforming av spørsmål og avklaringspunkter til oppdragsgiver. Videre har vi god erfaring med å delta på forhandlingsmøter med våre kunder, og kan tilby vår bistand både ved forberedelser til forhandlingsmøter og deltakelse. Vi bistår også jevnlig våre kunder med utforming og kvalitetssikring av tilbud, med særlig fokus på forbedringspunkter og forhold som kan medføre avvisning. - Rådgivning i etterkant av kontraktstildeling
I etterkant av kontraktstildeling bistår Arntzen de Besche blant annet med håndtering av innsynsspørsmål, både ved begjæringer om innsyn i våre kunders tilbudsdokumentasjon og ved begjæringer om innsyn i andres tilbudsdokumentasjon. Videre har vi omfattende erfaring med håndtering av klageprosesser og rettslige prosesser overfor oppdragsgivere, domstolene og Klagenemnda for offentlige anskaffelser, herunder vurdering av klagegrunnlag og prosessrisiko. I tillegg kan vårt anskaffelsesteam bistå med problemstillinger som oppstår under kontraktsgjennomføringen i etterkant av anskaffelsesprosessene, slik som problemstillinger tilknyttet lovlige endringer i kontrakten.
Vi tilbyr også kurs og opplæring for våre kunder om ulike temaer innenfor anskaffelsesretten, og holder jevnlig seminarer i samarbeid med Melanor.
For spørsmål relatert til offentlige anskaffelser
Kontakt Espen I. Bakken og Frida May Behrens.
KONKURRANSERETT
Arntzen de Besche har et av landets ledende miljøer for konkurranserettslig bistand til næringslivet, og vårt brede og erfarne fagmiljø har i en årrekke blitt rangert som et av de aller fremste firmaene i Norge innenfor området.
KONKURRANSERETT
Arntzen de Besche kan bistå Melanors medlemmer med kommersiell og praktisk håndtering av alle sider av konkurranseretten.
Vår bistand omfatter blant annet:
- Rådgivning ved avtaleforhandlinger, herunder leveranse- og distribusjonsavtaler, samt ulike samarbeidsavtaler på eksempelvis produksjon og forskning og utvikling.
- Vurdering av lovligheten av ulike former for samarbeid i forbindelse med anbudskonkurranser (felles tilbud, underleverandøravtaler, konsortium, arbeidsfellesskap m.m.). Vår tverrfaglige kompetanse mellom offentlige anskaffelser og konkurranserett gjør at Arntzen de Besche kan tilby våre kunder slike vurderinger på det beste faktiske og rettslige grunnlaget.
- Vurdering av lovligheten av ulike former for ensidig markedsopptreden fra dominerende aktørers side, slik som vurdering av hvilke rabatter en dominerende aktør kan tilby.
- Myndighetskontakt, herunder kontakt med konkurransemyndighetene i Norge, EØS og EU, samt øvrige medlemsstater i EU og EØS. Prosessoppdrag og bistand i forbindelse med påstander om brudd på konkurranseloven, bevissikringer (dawn raids) og lempningssøknader.
- Compliancetiltak, herunder forebyggende opplæring i form av kurs, seminarer og/eller e-læring, samt utarbeidelse av konkurranserettslige retningslinjer, kontroll- og varslingsrutiner.
Arntzen de Besche har utarbeidet en bevissikringsmanual for Melanors medlemmer, som angir enkle retningslinjer for hvordan Melanors medlemmer kan håndtere en eventuell bevissikring (dawn raid) fra konkurransemyndighetene. Arntzen de Besche kan ved behov tilby bistand med utarbeidelse av mer omfattende bevissikringsprogrammer.
For spørsmål relatert til konkurranserett:
Kontakt advokat Espen I. Bakken eller Stein Ove Solberg.
ARBEIDSRETT
Arntzen de Besche har et ledende fagmiljø innen arbeidsrett, med et av landets største avdelinger med betydelig kunnskap innen kollektiv og individuell arbeidsrett.
ARBEIDSRETT
Arntzen de Besches arbeidsrettsadvokater kan hjelpe Melanors medlemmer med å skape gode arbeidsplasser med evne til fleksibilitet og omstilling.
Advokatene har erfaring fra både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, større private virksomheter, offentlig forvaltning og domstolene. Arntzen de Besche bistår i konkrete tvistesaker for Arbeidsretten, de alminnelige domstoler og i voldgiftsoppdrag, i tillegg til å tilby tjenester innen pensjonsrett.
Rådgivningen omfatter bl.a. følgende områder:
- Ansettelser og konsulentavtaler
- Bistand i vanskelige personalsaker og ved avslutning av arbeidsforhold
- Sykefraværsoppfølging
- Etiske retningslinjer og korrupsjon
- Incentivordninger, bonus – og aksjeopsjonsprogrammer
- Konkurranseklausuler
- Omstrukturering, inn- og outsourcing
- Oppkjøp, fusjoner og due diligence
- Personopplysninger og e-post
- Tariffavtaler
- Tjenesteleveranseavtaler
- Trakassering, varsling og diskriminering
- Virksomhetsoverdragelser
- Permittering
- Praktisk håndtering av omorganiserings- og nedbemanningsprosesser
- Slik kan arbeidsgiver styre ferieavviklingen
Arntzen de Besche utgir ofte nyhetsbrev som tar for seg ulike arbeidsrettslige problemstillinger, ønsker du å motta nyhetsbrev fra Arntzen de Besche, kan du tilmelde deg her.
For spørsmål relatert til arbeidsrett:
Kontakt Agathe Løwenborg eller Kristine Raffelsen Johnsen.
IKT OG PERSONVERN
Arntzen de Besche har svært god bransje- og teknologiforståelse og arbeider i de fleste prosjekter tett med tekniske ressurser og prosjektledelse.
IKT OG PERSONVERN
Arntzen de Besche bistår en rekke klienter i arbeid med kommersialisering av kunnskapsbasert nyskaping. En sentral verdi for våre medarbeidere innenfor fagområdet er å tilby en kombinasjon av relevant strategisk innsikt og juridisk rådgivning for å kunne levere gode resultater for våre klienter.
Flere av våre advokater har viet hele sin advokatkarriere til arbeid med teknologiutvikling og kommersialisering, på vegne av både private og offentlige aktører. Dette omfatter både oppdragsforskning og samarbeid i prosjekter helt eller delvis finansiering via ulike støtteordninger, både nasjonalt og internasjonalt (herunder EU-programmer og andre internasjonale støtteordninger og programmer).
Arntzen de Besche kan blant annet bistå med:
- Teknologiutvikling og kommersialisering
- Rådgivning innen IT-kontrakter
- Rådgivning innen rene anskaffelser av standardløsninger, utviklings- og tilpasningsprosjekter, samt forvaltning/drift/vedlikehold av komplekse løsninger.
- Rådgivning innen krevende utviklings- og implementeringsprosjekter, og har særlig god innsikt i tekniske- og prosjektmessige utfordringer knyttet til IKT-kontrakter av ulik kompleksitet.
En vesentlig del av vårt arbeide de senere år vært knyttet til offentlige anskaffelser av IT-systemer for helsevirksomhet, blant annet innenfor området for logistikk og økonomiløsninger. Dagens informasjonssamfunn blir personvern stadig viktigere, og leverandørene til Helse Norge opplever økt fokus på overføring og behandling av personopplysninger. Arntzen de Besche tilbyr skreddersydd rådgivning for denne sektoren hva gjelder personvern. Våre advokater har lang erfaring med å bistå både internasjonale og nasjonale klienter med å tilpasse virksomheten til gjeldende regelverk.
Vi bistår blant annet med:
- Rådgivning knyttet til virksomheters rutiner for behandling av personopplysninger
- Risikovurdering og internkontroll
- Overføring av personopplysninger til utlandet
- Personvern i forbindelse med anbudskonkurranser
- Databehandleravtaler
- Samtykkeerklæringer og utarbeidelse av personvernpolicy o.l.
- Informasjonssikkerhet
- Bruk av kundeinformasjon i markedsføring
- Innsyn i arbeidstakers epostkasse
- Kontrolltiltak på arbeidsplassen
- Meldinger og konsesjonssøknader til Datatilsynet
- Avvikshåndtering
- Prosess – både rettslige prosesser og bistand i forbindelse med prosess mot tilsynsmyndighetene
For spørsmål relatert til IKT og personvern:
Kontakt Espen I. Bakken eller Tommy Dahlen.