Webinar om integrasjon, informasjonssikkerhet og personvern for medisinsk teknisk utstyr
Helse Midt-Norge RHF sammen med Direktoratet for e-helse og Melanor inviterer til webinar mandag 30. november.
Webinaret er åpent for helsepersonell og leverandører. Deltagelse krever registrering. Også leverandører som ikke er medlem av Melanor kan melde seg på.
Helse Midt-Norge (HMN) presenterer sine ambisjoner og krav til integrasjon, informasjonssikkerhet og personvern for medisinteknisk utstyr (MTU). Kravene relateres både til Helseplattformen og nytt sykehus i Helse Møre og Romsdal (SNR), men også som en del av den generelle utviklingen innenfor området.
For å løse dette på en god måte er det viktig med tett dialog med både leverandører og andre regioner. HMN ønsker derfor å få tilbakemeldinger og dele erfaringer med leverandører av MTU og andre som har interesse for området.
For å sikre at lovregler og kundens krav ivaretas ved anskaffelse av MTU, har Helse Midt-Norge utarbeidet et dokument med vedlegg som inngår som en del av en helhetlig kravspesifikasjon. Dokumentene er vedlagt og kan lastes ned.
Deltakerne er velkommen til å sende inn erfaringer, spørsmål og innspill i forkant av møtet. Et utvalg av spørsmålene blir presentert og besvart som en del av webinaret.
Det er også ønskelig at man gjennom seminaret og eventuelt som en videre oppfølging kan vurdere harmonisering av dette området mellom regionene.
Spørsmål og innspill til dokumentene sendes til berit.margrethe.hasle.falch@helse-midt.no innen 16/11-20.
Påmelding innen 25/11-20 gjøres her.
Dokumenter Helse Midt-Norge RHF
Faktaark 38 - Sikkerhetskrav for systemer v5.0
MTU Integrasjon og informasjonssikkerhet_retningslinje_Helse MidtNorge
IKT-krav plukkliste_Helse MidtNorge
Agenda
Tider oppgitt er anslag.
10.00 - Velkommen
10.05 - HMN: ambisjoner og krav til integrasjon, informasjonssikkerhet og personvern
10.25 - Helseplattformen og MTU
10.50 - MTU og byggeprosjekt - Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
11.10 - Pause
11.15 - Normen 6.0 og informasjonssikkerhet i MDR-forordningen
11.40 - Lunsjpause
12.00 - Tilstandsrapport HMN – praktiske problemstillinger
12.20 - Leverandørerfaring med IKT-krav (Normen og GDPR)
12.45 - Pause
12.50 - Svar på et utvalg innsendte leverandørerfaringer, spørsmål og innspill til IKT-krav.
13.30 - Oppsummering
13.45 - Avslutning